Vastine Caruna-tapaukseen

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Entinen Kataisen hallituksen ministeri Paavo Arhinmäki (vas.) älähti kirjoituksestani “Sähkönsiirtoa ja vastuunsiirtoa” (AP 10.1.) jossa totesin sähköverkon myyntiin suostumisen olleen hallituksen aikaansaannosta. Poliiittinen muisti on lyhyt, mutta se ei poista poliittista vastuuta kansalaisille. Vasemmistoliitto jatkoi hallituksessa, vaikka kirjautti eriävän mielipiteen pöytäkirjaan ministervaliokunnassa. loinen sateenkaarihallitusyhteistyö sen kuin jatkui. Eduskunnassa vastustuksen ääntä pitivät yllä perussuomalaiset edustajat kyselytunnilla. Hallitus vaikeni eduskunnassa.

Kataisen hallitus teki muutakin valtion omaisuuden myyntityötä. Hallitus siunasi Caruna-kaupan ohella yhteiskunnan toiminnan ja turvallisuuden kannalta tärkeitä kauppoja. Osakeomistusta siirrettiin ulos. Mm. Patrian puolustusvälineteollisuudesta siirrettiin lähes puolet norjalaiseen omistukseen ja Destian tieinfra valtio-omistuksen ulkopuolelle. Eikö nämäkin esimerkit osoita että se toiminta ei ole ollut vallan suoraselkäistä ja johdonmukaista?

Totta Arhinmäen tekstissä on se, että valtion omaisuutta on myyty eri hallitusten toimesta kiihtyvällä tahdilla. Myyntituottojen haalimista valtion muihin rahantarpeisiin on ollut haalimassa kulloinenkin hallituskokoonpano. Arhinmäki aikanaan oli Kataisen hallituksen ministeri, eikä siis vasemmistoliitto ei ole tässä toiminnassa poikkeus. Kärkäs ulostulo nyt opposition aikana ei tätä miksikään muuta. Oman toiminnan valkopesu ei poista ratkaisuja tehneiden vastuuta kansalaisille.

Arto Järvinen, kaupunginvaltuutettu (ps) Hyvinkää

Julkaistu aamupostissa 15.1