Keskustan linja on hukassa

Keskusta on mukana SDP:n Marinin hyvin vihervasemmistolaisessa hallituksessa. Moni kokee keskustan myyneen viimeisetkin periaatteensa tukiessaan hallituksen vihervasemmistolaista liikennepolitiikkaa, joka on hyvin yksityisautoiluvastaista ja autoilijoita syyllistävää.

Eduskunnassa hallituspuolueiden rivestä hehkutetaan pyöräilyn ja julkisen liikenteen puolesta. Pyöräily ja julkisen liikenteen käyttö on sinänsä ihan hyvä asia, mutta auton tarvetta ne eivät ei korvaa. Suomessa tarvitaan autoa. Niin se vaan on. Autoilusta ei tule tehdä liian kallista eikä autoilijaa tule syyllistää.

Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa, jonka keskusta on hyväksynyt, todetaan että säädetään laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton.

Hyvinkään valtuustossa käsiteltiin 14.9. valtion ja muiden sopimuskumppaneiden välistä neuvottelutulosta koskien MAL-sopimusta, jossa käsitellään maankäyttöä, asumista ja liikkumista. Kuntia sopimuksessa on 14 Uudellamaalla. Yksi näistä on Hyvinkää. Sopimuksessa on yhtenä kohtana, että valtio aloittaa ruuhkamaksujen mahdollistamista koskevan säädösvalmistelun, johon valmisteluun myös kuntien tulee osallistua.

Valtuuston kokouksessa Hyvinkään perussuomalaiset esittivät, että valtuusto antaa velvoittavan ohjauksen valmisteluun osallistuville virkamiehille. Esityksen mukaan: ”Hyvinkään kaupunki tuo valmistelutavoitteena esiin, ettei se tue ruuhkamaksun käyttöönottoa. Ruuhkamaksujen käyttöönotto ei ole tarpeellista. Se lisää työmatkalaisten veronmaksajien kuormitusta.”

Asiasta jouduttiin äänestämään. Esitystä vastaan äänestivät keskusta, vihreät, vasemmisto sekä lähes kaikki SDP:n valtuutetut. Äänestystulos oli 28 esitystä vastaan ja 22 esityksen puolesta. Näin ollen Hyvinkään valtuuston vihervasemmistolainen enemmistö ei halunnut ohjata neuvotteluja ruuhkamaksujen kertakaikkiseksi vastustamiseksi.

Hyvinkään keskusta on pelästynyt, koska perussuomalaiset ovat tuoneet heidän äänestystulostaan julkisuudessa esille (Keskustan kirjoitus AP 7.11). Nyt he kertovat, että äänestys ja valtuuston tahtotilan osoittaminen oli merkityksetön ja siksi he eivät olleet mukana.

En tiennytkään, että valtuuston omistajaohjaus virkamiehille on merkityksetöntä. Valtuuston, joka on kunnassa ylintä valtaa käyttävä toimielin, ilmaisee kaupungin tahtotilan ja se osoitetaan nimenomaan päätöksillä.

Keskustalle sanoisin, että tahtotila osoitetaan äänestyskäyttätymisellä ja teoilla. Ei jälkikäteen mielipidekirjoituksilla ja selittelyllä sekä muiden puolueiden syyttelyllä. Pöytäkirjat esityksistä ja äänestyksistä löytyvät kaupungin nettisivuilta.

Vertailuna todettakoon, että vastaavassa tilanteessa esimerkiksi Kirkkonummen valtuusto hyväksyi MAL-sopimuksen valtuustokäsittelyssä yksimielisesti vastaavan kielteisen kannan ruuhkamaksuihin. Samalla ruuhkamaksuja vastustavalla kannalla ovat olleet Mäntsälän ja Sipoon kunnanvaltuustot. Asiasta on uutisoitu laajasti.

Jos keskustaa kaduttaa oma äänestyskäyttäytyminen, kun asia tuli julkiseen keskusteluun, niin olisi varmaan reilua vaan myöntää se.

Vai onkohan totuus Hyvinkään keskustan tahtotilasta kuitenkin sama kuin keskustapuolueen yleensä, eli hallitusohjelman kirjausten takana seistään ja liputetaan ruuhkamaksujen mahdollistamisen puolesta.

Leena Meri

Kansanedustaja (ps)

Hyvinkään valtuutettu ja kaupunginhallituksen varapj