Valtuustoaloite ei-työperäisen maahanmuuton kustannusten erittelemiseksi

11.9.2017 Hyvinkää

Hyvinkää, kuten moni muukin kaupunki, on kamppaillut huonon taloustilanteen takia alijäämäisen tilinpäätöksen kanssa mikä on johtanut erilaisiin sopeutustoimiin ja vaikuttaa myös kaupungin palvelutarjontaan.
Pitkäjänteinen ja tuloksellinen päätöksenteko edellyttää hyvää kustannustietoisuutta ja tarkkaa jatkuvaa seurantaa, mutta erinäiset maahanmuuton kustannukset ovat kuitenkin jääneet erittelemättä.

Kunnille toki maksetaan valtion taholta joitain korvauksia esimerkiksi kotoutumislain nojalla, mutta nämäkin korvaukset ovat määräaikaisia, kestoltaan kolmesta neljään vuotta – ja kuten kuntaliittokin on useasti yrittänyt tuoda esille, valtion kunnille maksamat korvaukset eivät vastaa todellisia kustannuksia.
Myös Sisäministeriön, ELY -keskuksen ja Kuntaliiton kirje Suomen kunnille 21.9.2015 mukaan ”kuntien on varauduttava siihen, että kotouttamistyöhön voidaan tarvita myös muuta kunnan rahoitusta”.

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaan kunnalla on vastuu maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä sekä sen suunnittelusta ja seurannasta paikallistasolla. Kuten kaikessa muussakin kunnan toiminnassa, täytyy seurannan olla päätöksentekoprosessissa myös taloudellista.
Näin ollen Hyvinkään Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, taloussuunnittelunkin edellyttämän hyvän hallintotavan sekä avoimen julkisuusperiaatteen nimissä, että ei-työperäisen maahanmuuton kustannukset ja niiden rahoitus kirjataan selkeästi näkyviin sekä Hyvinkään kaupungin talousarvio- ja taloussuunnitelmaan 2018-2020 että Hyvinkään kaupungin vuoden 2017 tilinpäätökseen.

Timo Riskilä