Budjetti oli hyvin tehty, mutta palveleeko se veronmaksajaa

Hyvinkään valtuusto päätti talousarvion pitkälti kaupunginjohtajan esityksen mukaan. AP maanantaina uutisoi, että kaikki ryhmät kehuivat esitystä onnistuneeksi, myös omasta osuudesta oli siinä vastaava maininta perussuomalaisten puolesta.

Tarkkaavainen kokouksen seuraaja olisi havainnut, että teimme kokouksessa jo kiinteistöverojen alentamisesityksen, jolla olisi tuettu vaikeassa kustannustilanteessa olevia hyvinkääläisiä mm. pieneläkeläisiä oman kodin omistajia, kerrostaloasujia ja toimitiloihin sitoutuneita yrittäjiämme. Ikävä on todeta, että meidän maltillinen esityksemme ei mennyt läpi muiden ryhmien verotusmyönteisyyden vuoksi. Unohtui enemmistöltä, että kunta olisi voinut auttaa velkakorkojen ja asumiskustannusten paineessa olevia merkityksellisellä summalla. Kiinteistövero on yhteensä keskimääräisellä omakotitaloasujalla on noin 400-500 euroa vuodessa. Alennettu vero olisi ollut kädenojennus hankalassa tilanteessa eläville ja myös antanut syyn pysyä hyvinkääläisenä tai tulla hyvinkääläiseksi.

Menopuoli olisi kestänyt helposti tuon veroalennuksen, joko aiempien lihavien vuosien ylijäämästä tai sanomalla irti kiintiöpakolaisten ottosopimuksen, jota myös esitimme talousarviokäsittelyn aikana.

Toinen huomio koskee lähivuosien investointiaaltoa. Valtuusto ehti jo sitoa kätensä Monitoimihallin ennakollisella määräraharatkaisulla, mikä ei ole ollut kokonaisuutta arvioivalle budjettimenettelylle suotavaa. Yli 50 miljoonan euron hanke on myös taloudellinen riski, jonka vaikutuksia ei ollut selkeästi arvioitu päätöstä tehtäessä ja talousarviossakin vain yleispiirteisesti.

Lisäksi maanantaina hyväksyttiin muutoinkin raskas investointisuunnitelma, sisältäen monia koulu- ja liikuntapaikkahankkeita. Ne olisivat vaatineet huolellisempaa jaksotusta ja keskittymistä kuntalaisille tärkeiden peruspalvelujen tukemiseen, mihin seikkaan kiinnitin huomiota ryhmäpuheenvuorossamme.

Arto Järvinen
Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja