Hyvinkään budjetti huolehtii omasta edustaan

Esitin valtuuston 6.2. kokouksen kyselytunnilla § 3 kohdalla seuraavaa. Toin esiin, että kaupunki pitää tulla aktiivisemmin hyvinkääläisiä vastaan erityisesti asumiseen liittyvien kustannusten taittamiseksi. Suomi on koko Euroopan mukana kohdannut voimakkaan hintojen nousun. Sähkön hinta on edelleen huippulukemissa, mutta myös muut asumiseen liittyvät kustannukset. Asuntolainojen korot ovat nousseet vuodessa jopa 5 %. Nämä molemmat merkitsevät keskituloiselle veronmaksajalle useiden satasten kuukausimenoja. Nämä siirtyvät käyttötililtä niin omistusasunnossa asuvalle omakustanteena kuin vuokralla asuvalle vastikkeiden kohoamisen myötä. Myös yrittäjiä kohtaa samaa ongelma.

Kysymys ei ole ohimenevästä ilmiöstä vaan vuodelle 2023 ennustetaan edelleen 5,5 % inflaatiota (Suomen Pankin arvio). Kuntalaisten ostovoima on heikentynyt jo vuonna 2022 jo ainakin 4 %. Reaalipalkat ovat laskeneet myös. Myös muut arjen toimintaan liittyvät hinnat ruokaa myöten ovat nousseet monissa peruselintarvikkeissa jopa kolmanneksen lyhyessä ajassa. Vastaavaa on koettu aikaisemmin 1990-luvun laman pyörteissä.

Ihmiset ovat saaneet jo tuntea tilanteen kukkarossaan. Tilanne veronmaksajan ja yrittäjän kannalta ei tänä vuonna ole muuttamassa suuntaa. Suomen hallitus on pyrkinyt kangerrellen käynnistämään ihmisten tukitoimet mm. sähkön hinnan nousun taittamiseksi. Nyt vasta on saatu aikaan sähkölaskujen suoratukea koskeva hallituksen esitys, jossa ensimmäiset suorat hyvitykset laskutukseen on toteutumassa vasta huhtikuun sähkölaskujen yhteydessä. Tukitoimet ovat kiireellisesti tarpeen. Valtakunnan toimia tarvitaan, mutta minne on unohtunut paikalliset tukitoimet.

Hyvinkään kokoinen kaupunki voi vaikuttaa omilla päätöksillään asumisen kustannuksiin. Esitimme jo vuoden 2023 valtuustossa asuin- ja yrittäjäkiinteistöverojen maltillista alentamista tukemaan selviytymistä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Emme saaneet tähän vastakaikua muilta ryhmiltä ja virkamiehiltä. Tämä olisi edelleen hankalan tilanteen jatkuessa käytettävissä ensi vuonnakin. Pidämme asian mielessä.

Kaupungin omistaman Hyvinkään Lämpövoiman hinnoittelua voidaan seurata ja omistajanohjauksellakin edellyttää pidettävän taksoja edelleen kohtuullisella tasolla. Sama koskee veden hintaa. Myös asumiseen liittyvien energiainvestointeihin on järkevä panostaa niin neuvonnan, viestinnän kuin luvituksen kautta.

Keinovalikoimaa on, jos sitä vaan halutaan käyttää. Mielestäni päämääränä on kuntalaisten huomioon ottaminen. Niin talousarvion käsittelyssä kuin kysymykseen saamassani vastauksessa paino oli selvästi budjetin tasapainon puolustamisessa ja myös vuoden 2022 ennakoidun monien miljoonien ylijäämän säilyttämisessä erilaisia investointeja varten. Kuntalaisen ja yrittäjän hätä oli tässä kohtaa täysin unohdettu.

Verotuksen kauttakin asiaan voi vaikuttaa. Tuo mainittu kiinteistöveron alentaminen olisi voitu hyvinkin tehdä jo tälle vuodelle kun kaupungin tilinpäätöksen ennakoinnin mukaan veroa saadaan kerättyä talousarvion suojaan vähintään miljoonan jo nykyisellä prosentilla. Myös muita veroja tulee kaupungille tilitettäväksi niin että aloittava talousarvioon nähden 13, 7 miljoonaa parempana!! Budjetin lihottaminen verovivulla ei tulisi olla päämäärä! Budjetti pysyisi tasapainossa vielä vaikka kuntalaisten hätätilanteessa tultaisiin vastaan.

Kysymys on arvovalinnoista. Olen mukana talkoissa, jossa huolehditaan nykyisten asukkaiden
toimeentulosta ja edistetään halua tulla tänne uudeksi asukkaaksi tai yrittäjäksi. Siihen kuuluu huolenpito kuntalaisten toimeentulosta ja hyvinvoinnista.

Kaupungin Investointitarpeiden pitää kohdistua vain välttämättömään, eikä ainakaan innokkaaseen keskustan silta- tai pysäköintilaitosvisiointiin. Kuntalaisen selviytyminen vaikeassa tilanteessa ajaa mielestäni selvästi ohi sen, että häneltä otetut verot kerätään budjetin suojiin.

Arto Järvinen, Hyvinkää, kaupunginvaltuutettu, perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja

(Kirjoitus julkaistu Aamupostissa 11.2.2023)

Kirjoitettu 11.2.2023